Auta bez filtru v Praze nechceme

Během letošní zimy jsme v Praze zaznamenali hned několik smogových epizod. Podle nového  zákona o ovzduší se totiž nyní smogové situace vyhlašují daleko rychleji.

Není to přitom tak, že by se ovzduší v Praze v poslední době zhoršovalo, trend je naštěstí zcela opačný, ale nový zákon o ovzduší, podle kterého se smogové situace  vyhlašují už po kratší době, v kombinaci s nepříznivou meteorologickou situací způsobil, že po několika letech jsme několikrát měli vyhlášenu smogovou situaci.

Praha proto přikročila k vypracování regulačního řádu, který by měl regulovat provoz automobilů v době smogu. Tento řád bude na podzim  hotový. Jenže: vyhlašovat regulaci v době smogu už je vlastně pozdě. To už škodliviny (v poslední době hlavně jemné prachové částice PM10) v ovzduší jsou a nikdo – kromě větru - je už odtamtud není schopen dostat. Jde už vlastně jen o to, aby se jejich množství v ovzduší zvyšovalo co nejpomaleji.

Daleko důležitější proto je zajistit, aby ke smogovým epizodám pokud možno vůbec nedocházelo. Jedním z největších producentů  prachu jsou přitom dieselové motory s chybějícím či vymontovaným filtrem pevných částic. Ústřední automotoklub i Asociace emisních techniků a opravářů bijí na poplach, protože podle nich je takových auta na našich silnicích až milion. Vyslovují také vážná podezření na manipulaci s měřením emisí na stanicích technické kontroly. Způsoby, jakými se na stanicích podvádí, obě organizace detailně popisují. Auta bez filtru pevných částic nejsou způsobilá k provozu. Situace je zcela jasná, jenže…

Jenže policie je až překvapivě laxní. Tvrdí, že nemá přístroje na měření funkčnosti filtrů. Ty má Asociace, která je ochotna je zapůjčit. Není zájem. Dále prý nemá finance, ze kterých by se měření hradila. Praha se proto nabídla, že by měření uhradila. Stačilo by totiž změřit několik aut, která právě vyjela po kontrole ze stanice STK, a pokud by jejich emise byly v nepořádku, ač jsou papírově bezvadné, tak auto odstavit a takovou podvádějící stanici exemplárně zavřít. Také zatím není zájem. Pevně ale doufám, že Policie ČR nakonec bude ochotnější než dosud a Praze s problémy emisí pomůže. Naplnila by tak heslo Pomáhat a chránit, kterým se tak ráda chlubí. V opačném případě bychom si mohli myslet, že za její neochotou je to, o čem si už dávno cvrlikají vrabci na střeše: že totiž mnoho policistů je s podvádějícími stanicemi technické kontroly spjato víc, než je zdrávo. 

Autor: Jana Plamínková | sobota 12.8.2017 23:35 | karma článku: 17,30 | přečteno: 537x
  • Další články autora

Jana Plamínková

Opravdu se Praha rozpadá?

13.2.2018 v 21:35 | Karma: 10,66

Jana Plamínková

Komisař horší uklízečky

27.1.2018 v 11:41 | Karma: 19,75

Jana Plamínková

Poučení z volby Karla S.

15.12.2017 v 21:59 | Karma: 42,10

Jana Plamínková

Město v pasti

20.7.2017 v 22:22 | Karma: 20,87

Jana Plamínková

Kam s ní (s Epopejí)

3.7.2017 v 0:25 | Karma: 12,00

Jana Plamínková

Bude v Praze nedostatek bytů?

7.9.2016 v 23:18 | Karma: 14,12

Jana Plamínková

Velké drama s dobrým koncem

25.7.2016 v 23:07 | Karma: 14,49

Jana Plamínková

Kolektivní ztráta rozumu

4.4.2016 v 9:17 | Karma: 15,27

Jana Plamínková

Praha, mladší sestra Pekingu

28.2.2016 v 16:21 | Karma: 16,22

Jana Plamínková

Karlův most? Zbourat!

20.2.2016 v 21:23 | Karma: 33,26
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1208x
Vystudovala jsem Přírodovědeckou fakultu University Karlovy, obor geologie. Pracovala jsem jako novinářka a redaktorka se specializací na přírodní vědy, životní prostředí a úspory energie. V letech 1986-87 jsem studovala v Číně čínštinu a geologii. Napsala jsem knihu Slabikář ekologického bydlení. Psala jsem i o cestování, životním stylu a o všem možném dalším. Ve volbách v roce 2006 jsem byla zvolena starostkou Městské části Praha - Slivenec, v roce 2010 i 2014 jsem svůj post obhájila. V  říjnu 2014 jsem se dostala do Zastupitelstva Hlavního města Prahy a v listopadu jsem byla zvolena radní pro infrastrukturu, technickou vybavenost a životní prostředí. V říjnu 2015 po odvolání náměstka Stropnického jsem dostala navíc na starost územní rozvoj a územní plán Hlavního města Prahy. 

 

Seznam rubrik