Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Vystudovala jsem Přírodovědeckou fakultu. Integrovali jsme a derivovali jsme jak na vysoké, tak v posledním ročníku matematické větve gymnázia, kam jsem chodila. Neznám metodu prof. Hejného a nijak za ni nepléduji (článek o ní nebyl) , ale to, co jsme se učili na ZŠ i gymplu my, bylo zábavně podané a učilo nás to myslet. Tudíž vím z vlastní zkušenosti, že matemaitka se dá učit líp, než se to v současné době děje. A je škoda, že se líp neučí, přicházíme tak možná o mnohé talenty, které by tato společnost potřebovala. Souhlasím s paní (slečnou) Vaňkovou, že důležitý je učitel, a s panem Žíkoveckým, protože si myslím, že pochopil, co jsem chtěla říct. Matematika je pěkná věda, měla by nás učit myslet a ne vždy učí.

0 0
možnosti

Autorko, někomu jde matematika, někomu tělocvik, někdo hezky kreslí a žádná forma výuka je nepředělá, aby uměli dobře to, co nikdy neuměli.

0 0
možnosti

Pan Šobr mi mluví z duše. Měla jsem tu pochybnou čest zúčastnit se semináře na téma Hejného matematika a byl to děs. Jakási afektovaná ženština se sluncem v duší nás nejprve vyzvala, abychom se si s úsměvem hráli  jako děti, a potom začala oslavnou řeč na téma život a dílo pana profesora.Teprve ke konci semináře nás trochu obeznámila s tím, co vlastně skupina pana profesora spolu s nakladatelstvím Fraus vyplodila. Když jsem jí oponovala, že ne každý dokáže tímto způsobem matematiku pochopit, prohlásila, že to nevadí, důležitější je cesta.Tak se asi žáčci chytnou za ručky a budou radostně na své cestě základní školou hledat odpověď na otázku  kolik je jedna a jedna.

A jestli někomu vadí, že se musí učit vzorečky a značky, které jsou obecně platné, tak tyto dětí se učí speciální značky pro tzv. krokování, taky značky pro zvířátka na dvorečku jistého dědy, indické násobení nebo počítání v zemi Biland, kde platí dvojková soustava. To vše na prvním stupni základní školy.

Zajímaván je představa, že chytřejší děti přijdou sami od sebe  na to, jak to funguje, a potom to naučí ty méně bystré.Samozřejmostí je skupinová práce, požívání nejrůznějších pomůcek, které si učitelé samozřejmě musí vyrobit sami  a taky "Duch přátelství, lásky a spolupráce", který se bude vznášet nad školami. Jak by to mohlo fungovat v inkluzivním školství, to si nedovedu představit.

0 0
možnosti

J14i94ř66í 50V64a98c32a

22. 11. 2015 10:50

Vývoj slovních úloh:

1960: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100 korun. Jeho náklady jsou čtyři pětiny z výsledné ceny. Jaký je jeho zisk?

1970: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100 rublů. Jeho náklady jsou čtyři pětiny z výsledné ceny, neboli 80 rublů. Jaký je jeho zisk?

1980 (množinová matematika): Dřevorubec vymění množinu řeziva R za množinu peněz P. Kardinalita množiny P je 100 a každý její prvek má hodnotu 1 rubl. Nakreslete 100 teček reprezentujících prvky množiny P. Množina nákladů N obsahuje o 20 teček méně než množina P. Vyjádřete množinu N jako podmnožinu množiny P a odpovězte na otázku: Jaká je kardinalita množiny teček Z vyjadřující zisk?

1990: Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100 korun. Jeho náklady jsou čtyři pětiny z výsledné ceny. Jaký je jeho zisk?

2000:("Každodenní matematika") Dřevorubec prodá náklaďák řeziva za 100 korun. Jeho náklady jsou 80 korun a zisk 20 korun. Podtrhněte číslo 20.

2020: Pokácením krásného lesa si dřevorubec vydělal 20$. Co si myslíte o tomto způsobu obživy? Jak se teď asi cítí ptáčci a veverky z toho lesa?

1 0
možnosti
Foto

Tak zrovna zlomky jsem v životě využila.Ty rovnice už moc ne. Ale myslím si, že z jednoho prostého důvodu: nikdo nám neřekl, co se tím v reálu dá vypočítat. Věřím, že jinak bychom měli matematiku rádi a neměli bychom s ní problémy.

Když jsem doma řekla, že v rámci dobrovolnictví budu doučovat matiku, fyziku a chemii děti z pěstounské péče, tak se mi vysmáli, protože jsem s tím měla problém. Když jsem se podívala na tu tolik nenáviděnou matiku, tak mi došlo, že ty věci, které jsme se učili na základce, mě vlastně bavily. Občas jsem z nich měla i dobrou známku. Bylo to proto, že nás učili ochotní vyučující. Na střední jsem to štěstí neměla. Chytili jsme starší paní učitelku, která se vyžívala v tom, že může někoho u tabule deptat. Žádnou pochvalu, jen tresty a výsměch. Nic nedovysvětlovala. Navíc jsme neměli k dispozici učebnice, které by za něco stáli.

Avšak to, co vidím u dětí nyní, se s našimi knížkami nedá srovnat (a to jsem ze základky sedm let!). Připadají mi mnohem lepší, všechno popisují tak, aby to pochopil i ten, kdo je doučuje. :))

Bohužel se nezměnila jediná věc: ti lidé, co děti učí, jsou pořád ty zapšklé baby, které neřeknou, k čemu se děti ty nesmysly učí, nebo co se jimi dá vypočítat. Prostě se to naučte a hotovo.

Jako naprostý odpůrce matematiky a maturity z ní si myslím, že kdyby zmizel ten element čehosi neexistujícího, počítání něčeho, o čem vlastně nevíme, co to je, tak by mohla být matematika velice oblíbená. Ale pokud se do studentů tlačí nějaký grafy goniometrických funkcí (přitom goniom. fce jsou samy o sobě super věc), nebo integrály, logaritmy, aniž by jim někdo řekl, co to, do pytle, vlastně počítají, tak mi to připadá jako naprostá ztráta času.

0 0
možnosti
Foto

Já myslím, že matematika už strašákem je. A proto bych z třešňových sadů sundal všechny ty směšné slaměné panáky a do větví bych zavěsil obrázky integrálů a goniometrických funkcí. Ať se kosové chytnou za nos. :-)

1 0
možnosti

Matematika je prostě takové síto. Pokud to někomu "pálí", tak ho zlomky nemohou "zlomit". Určitý grif je potřeba, není možné vše odvozovat znovu a znovu. Já jsem měla zase potíže se šprtáním nazpaměť a hodnoty sinu a cosinu těch významných úhlů jsem zas moc spolehlivě nazpaměť neznala, takže mi vždy v hlavě proběhlo bleskové odvození hodnot z rovnostranného trojúhelníku. Ovšem tak rychle, že by nikdo nepoznal, že to neříkám zpaměti. Má to ale tu výhodu, že ty hodnoty znám už navždy.

Vše, co člověk do praktického života z matematiky potřebuje, se naučil zhruba tak do sedmé třídy, hlavně trojčlenku a z geometrie Pythagorovu větu. Na gymnáziu se učí i plno tzv. zbytečností, ale je to typem školy - po maturitě umožňuje studium na kterékoli technické škole. A člověk nikdy neví....

Nemám nic proti zábavnějším formám výuky matematiky, ale mnohdy to musí představovat strašné zdržování s nevelkým efektem. Jako motivační úvod do problematiky nebo souhrnné cvičení propojené s praktickým využitím ano, ale jinak bych zůstala na klasice. Jenže když se má dělat všelijaká inkluze a integrace, tak holt to nepůjde:-/

0 0
možnosti

Mnedle to není ani tak problém speciálně matematiky, ale motivace k učení vůbec. Například když se má dítě učit číst na nějakých nudných textech, jen s tím že jednou v budoucnu mu bude čtení užitečné, tak budou výsledky docela jiné než když mu přečteme první kapitolu něčeho napínavého a pak ho necháme, aby si zbytek dočetlo samo.

Podobně tu matematiku by chtělo více propojit s předměty, kde jsou matematické postupy využívány, tedy zejména s fyzikou a také s programováním. Ukažme třeba dětem, jak si mohou naprogramovat nějakou jednoduchou animaci (například kdysi jsem viděl prográmek, jak po sobě gorily házejí banány - se zanedbáním odporu vzduchu se jedná o paraboly, takže trochu tá analytická geometrie se na tom procvičí).

A místo hledání nějaké "nejlepší" metody výuky to zkusme vyložit několikrát totéž jiným způsobem; jednak si tak každý žák může vybrat, který způsob výkladu je pro něj osobně nejsrozumitelnější, a za druhé je při pohledech z různých úhlů pochopení jakoby plastičtější. S tím také souvisí doplnění o výkladu o nepovinné informace, jejichž znalost se nezkouší a nemusí se je naučit používat každý, ale přesto jejich použití může být pro některé žáky snadnější než tradiční postupy. V matematice to může být například maticový počet, v jazykovědě pak třeba komparativní lingvistika, která může ozřejmit, co mají společného zdánlivě odlišné jazyky a jak nepravidelnosti jazyků vyplývají z pravidelných zákonů jejich historického vývoje.

0 0
možnosti

A30d41a29m 69K40a50r14a79b89a

21. 11. 2015 16:29

No je to krásná myšlenka. Jednoduše bychom matematiku předělali tak, aby děti bavila. Bude je ale v životě všechno bavit? Budou se snad jimi řešené životní problémy přizpůsobovat požadavku na zábavnost? Opravdu si autorko myslíte, že je to správná cesta?  No a zadruhé, pokud chcete vychovat technika nebo přírodovědce, tak to prostě zábavnou formou nepůjde. Nevím zda máte představu o matematice, kterou musí zvládnout studenti VŠ technických směrů a také co už musí mít v malíčku, aby se vůbec na VŠ mohli chytit. Ale házením kostky to opravdu nezískají.

2 0
možnosti

M26i34l50a58n 44B25í34l73e95k

22. 11. 2015 8:27

Ale to samé přece platí i o jiných předmětech. Pokud např. půjdete studovat historii jen se středoškolskými znalostmi, také se na VŠ nechytíte...

0 0
možnosti

V22á89c54l40a91v 83Š51o29b84r

21. 11. 2015 16:22

Má to jednu vadu... už jste viděla někoho kdo se učil podle té "metody Hejného" derivovat, integrovat, skutečně dělat statistickou analýzu a nebo skutečnou algebru s prostory a podprostory?

Realita totiž je že na "základních" školách se ve skutečnosti neučí matematika, ale učí se tam pouze a jenom počty...

Valná většina lidí co absolvovala tu Hejného metodu nepřežije derivace a integrály v prvním ročníku vejšky. (náši matematici se s oblibou na chodbě smáli když tyhle lidi vyhazovali...)

Ono totiž matematika ve skutečnosti není "věda". Matematika je univerzální jazyk. S exaktním názvoslovím v kterém nikoho nezajímá nějaká "kreativita" jedince. (Při standardně definované algebře, tělese a operacích...) 1+1=2 to je jazyk kterým se mluví, co si o tom člověk myslí je irelevantní. 

"Věda" je to jen pro velmi malé množství lidí na planetě kteří vytváří nové struktury... (a vzhledem k tomu že nepotřebujeme aby malé děti vytvářeli něco co už bylo dávno vytvořeno je mnohem menší ztráta energie když se to naučí místo toho aby to neustále vymýšleli)

"Kreativní" v matematice smíte být až zcela zvládnete její současný obsah. Pro valnou většinu lidí je tahle matematika skutečně nepotřebná... vystačí si s počty - ale Hejného metoda je ve skutečnosti úžasný zabiják pro kohokoliv kdo má aspirace na techniku a nebo přírodní vědy.

Matematika ve skutečnosti je to "biflování slovíček" aby jste se domluvili... 

mít v ní "kreativní" děti je asi stejné užitečné jako mít kreativní děti v "angličtině"... je sice hezké že si ve třídě můžou vymyslet nové jméno pro slona, ale pokud ho náhodou nevymyslí všechny děti na světě stejně, je to úplně k ničemu.

3 0
možnosti

V83á63c12l30a26v 69Š66o10b25r

21. 11. 2015 16:32

Realita ovšem je že za Rakousko-Uherska - se obsah matematiky současných základních škol vměstnal snadno do cca 6 ročníků...

dnes se to děti zbytečně učí devět. Chtělo by to především přitvrdit a mít vyšší požadavky na to co musí děti zvládnout.

2 0
možnosti
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1208x
Vystudovala jsem Přírodovědeckou fakultu University Karlovy, obor geologie. Pracovala jsem jako novinářka a redaktorka se specializací na přírodní vědy, životní prostředí a úspory energie. V letech 1986-87 jsem studovala v Číně čínštinu a geologii. Napsala jsem knihu Slabikář ekologického bydlení. Psala jsem i o cestování, životním stylu a o všem možném dalším. Ve volbách v roce 2006 jsem byla zvolena starostkou Městské části Praha - Slivenec, v roce 2010 i 2014 jsem svůj post obhájila. V  říjnu 2014 jsem se dostala do Zastupitelstva Hlavního města Prahy a v listopadu jsem byla zvolena radní pro infrastrukturu, technickou vybavenost a životní prostředí. V říjnu 2015 po odvolání náměstka Stropnického jsem dostala navíc na starost územní rozvoj a územní plán Hlavního města Prahy. 

 

Seznam rubrik