Auta bez filtru v Praze nechceme
Není to přitom tak, že by se ovzduší v Praze v poslední době zhoršovalo, trend je naštěstí zcela opačný, ale nový zákon o ovzduší, podle kterého se smogové situace vyhlašují už po kratší době, v kombinaci s nepříznivou meteorologickou situací způsobil, že po několika letech jsme několikrát měli vyhlášenu smogovou situaci.
Praha proto přikročila k vypracování regulačního řádu, který by měl regulovat provoz automobilů v době smogu. Tento řád bude na podzim hotový. Jenže: vyhlašovat regulaci v době smogu už je vlastně pozdě. To už škodliviny (v poslední době hlavně jemné prachové částice PM10) v ovzduší jsou a nikdo – kromě větru - je už odtamtud není schopen dostat. Jde už vlastně jen o to, aby se jejich množství v ovzduší zvyšovalo co nejpomaleji.
Daleko důležitější proto je zajistit, aby ke smogovým epizodám pokud možno vůbec nedocházelo. Jedním z největších producentů prachu jsou přitom dieselové motory s chybějícím či vymontovaným filtrem pevných částic. Ústřední automotoklub i Asociace emisních techniků a opravářů bijí na poplach, protože podle nich je takových auta na našich silnicích až milion. Vyslovují také vážná podezření na manipulaci s měřením emisí na stanicích technické kontroly. Způsoby, jakými se na stanicích podvádí, obě organizace detailně popisují. Auta bez filtru pevných částic nejsou způsobilá k provozu. Situace je zcela jasná, jenže…
Jenže policie je až překvapivě laxní. Tvrdí, že nemá přístroje na měření funkčnosti filtrů. Ty má Asociace, která je ochotna je zapůjčit. Není zájem. Dále prý nemá finance, ze kterých by se měření hradila. Praha se proto nabídla, že by měření uhradila. Stačilo by totiž změřit několik aut, která právě vyjela po kontrole ze stanice STK, a pokud by jejich emise byly v nepořádku, ač jsou papírově bezvadné, tak auto odstavit a takovou podvádějící stanici exemplárně zavřít. Také zatím není zájem. Pevně ale doufám, že Policie ČR nakonec bude ochotnější než dosud a Praze s problémy emisí pomůže. Naplnila by tak heslo Pomáhat a chránit, kterým se tak ráda chlubí. V opačném případě bychom si mohli myslet, že za její neochotou je to, o čem si už dávno cvrlikají vrabci na střeše: že totiž mnoho policistů je s podvádějícími stanicemi technické kontroly spjato víc, než je zdrávo.
Jana Plamínková
Je náš Kelt cennější než mykénský poklad?
V Athénách mají nové Muzeum Akropole. Postavili ho v samém centru města a bylo samozřejmé, že při bohaté historii města při zakládání muzea odkryjí leccos zajímavého. A taky že ano.
Jana Plamínková
Opravdu se Praha rozpadá?
Praha se rozpadá, nejezděte – takové bombastické titulky se objevují poslední dobou v pražských médiích. Do jednoho poplašného chumlu se přitom motají havárie, havarijní situace a běžné plánované opravy.
Jana Plamínková
Komisař horší uklízečky
Za druhé kolo voleb dostávají členové volebních komisí 200 korun. Dvě stovky za 17 hodin práce obnáší necelých 12 korun za hodinu. Takto si stát váží práce svých volebních komisařů.
Jana Plamínková
Kanál, který se opozdil o 200 let
Babišova vláda bez důvěry si dala do programového prohlášení vznik kanálu Dunaj – Odra – Labe. Každý projekt má ale svou správnou dobu vzniku, a kanál D-O-L ji už dávno minul. Asi tak o 200 let.
Jana Plamínková
Poučení z volby Karla S.
Před pěti lety jsem chtěla za prezidenta Karla Schwarzenberga. Volila jsem ho v prvním i druhém kole, propagovala a drobně finančně podpořila. Nevědomky a docela určitě nechtěně jsem tak pomohla zvolit prezidentem Miloše Zemana.
Jana Plamínková
Tramvaj metro dráha, jak se to rýmuje
Před lety předstoupil tehdejší primátor Bém před pražské zastupitele s velkolepým plánem: pokračování metra A nepovede z Dejvické přímo na letiště, jak se do té doby předpokládalo, ale vezme to velkou odbočkou na jih do Motola.
Jana Plamínková
Město v pasti
Developeři často lamentují, že jim trvá výstavba bytů, kanceláří či jiných akcí až 10 let. Novináři píší o tom, jak je to hrozné a jak se to musí změnit. My politici na pražské radnici jsme ale terčem kritiky, že stavíme pomalu.
Jana Plamínková
Kam s ní (s Epopejí)
Tak Epopej se nám po pobytu v Japonsku vrátila zpět do matičky Prahy. Institut plánování a rozvoje vytipoval několik míst, kde by mohla stát nová budova pro toto dílo, které má asi větší úspěch v cizině než doma.
Jana Plamínková
Bude v Praze nedostatek bytů?
V poslední době se objevují v různých českých novinách články o tom, jak v Praze ubývá volných bytů na prodej, jak se doprodávají i staré ležáky, jak nová výstavba nepokračuje a že během pár let si lidé nebudou mít co koupit.
Jana Plamínková
I cizinka má právo na své příjmení
Přechylování ženských příjmení, které je naší specialitou, nabylo v poslední době už zcela absurdních rozměrů.
Jana Plamínková
Veřejný prostor patří všem. A mému autu
V obecné rovině asi většina Pražanů souhlasí s tím, že je potřeba v Praze snižovat počet aut. Že je potřeba vrátit město zase lidem. Že je potřeba v něm zase začít žít, ne jen popojíždět vozem sem a tam.
Jana Plamínková
Velké drama s dobrým koncem
V úterý 19. července 2016 jsem za hlavní město Prahu podepsala smlouvu na téměř 12 miliard Kč, které Praha zaplatí během 10 let za odvoz odpadů, jejich likvidaci, třídění a vůbec vše, co s odpadky souvisí.
Jana Plamínková
Kolektivní ztráta rozumu
Ještě před posledním zasedáním zastupitelstva HMP minulý čtvrtek to vypadalo pro Ďolíček jasně a nepříliš růžově: Rada HMP o koupi stadionu Bohemians 1905 ani nehlasovala, protože bylo jasné, že usnesení na jeho koupi by neprošlo.
Jana Plamínková
Praha, mladší sestra Pekingu
Na pražském únorovém zastupitelstvu se strhla vášnivá mnohahodinová debata o tom, zda má Praha schválit „sesterskou“ spolupráci s Pekingem. Návrh předtím neschválila Rada HMP, protože jsem pro něj nehlasovala.
Jana Plamínková
Karlův most? Zbourat!
V posledních letech Praha nalila do oprav Karlova mostu stovky milionů korun. A opravám stále není konec. Přitom ten most už ani neslouží k pořádné dopravě, je to jen lávka pro pěší...
Jana Plamínková
Kdo objednává, platí. Nebo ne?
V normálním životě to tak je. Objednám si řemeslníka, on pro mě vykoná nějakou práci a já ji zaplatím. Objednám si zboží, dostanu ho a zaplatím. U státu to ale neplatí.
Jana Plamínková
Uprchlíci se nemusí stávat občany
Musíme se - my Evropané - chovat soucitně k těm, které z jejich domovů vyhnala válka a opravdové utrpení. Musíme jim pomoci překlenout jejich těžkou životní situaci. Rozhodně z nich ale nemusíme činit své občany.
Jana Plamínková
Tragédie obecní pastviny se týká i států
Mezi ekology se už od 60. let 20. století užívá pojem Tragédie obecní pastviny (angl. Tragedy of the Commons). Princip je jednoduchý. Vychází z praxe středověké Anglie, kde existovala volná obecní půda.
Jana Plamínková
Musí být matematika strašákem?
Většina dnešních dětí nemá ráda matematiku. Popravdě řečeno, když vidím, co se na základní a střední škole učí a jakým způsobem se to učí, tak se jim ani nedivím.
Jana Plamínková
Snesitelná lehkost bytí nekuřáka
Být nekuřákem dnes opravdu není obtížné. Doba se totiž neuvěřitelně změnila. Zážitek první, 30 let starý: kolega v práci, skvělý chlap, si v naší společné redakční kanceláři zapaloval jednu cigaretu od druhé.
předchozí | 1 2 | další |
- Počet článků 32
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1208x