Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kanál, který se opozdil o 200 let

Babišova vláda bez důvěry si dala do programového prohlášení vznik  kanálu Dunaj – Odra – Labe. Každý projekt má ale svou správnou dobu vzniku, a kanál D-O-L ji už dávno minul. Asi tak o 200 let. 

Již staří Řekové měli sen o prokopání korintské šíje mezi pevninským Řeckem a Peloponésem. V 7. století př. n. l. o vybudování průplavu usiloval tyran  Periander, po něm římští císaři Caesar, Caligula a Nero.  Dílo se ale podařilo uskutečnit až koncem 19. století. Nebylo to levné a bylo tam dost obětí. Paradoxně se ale uskutečnit tisíciletý sen podařilo zrovna v době, kdy už lodní doprava ztrácela na významu. Lodě se navíc výrazně zvětšily a kanál jim byl brzy malý. Měl proto od počátku jen dosti omezené využití. Dnes slouží téměř výhradně už jen  jako turistická atrakce. Kanál prostě minul svou dobu – v době, kdy by ho Řekové potřebovali, ho nebyli schopni  postavit, a když to o mnoho set let později  uměli, tak už byl zbytečný. 

Svou dobu už dávno prošvihl i kanál Dunaj – Odra – Labe. Kanál chtěl budovat již Karel IV., ale rovněž neuspěl.  Otázka přišla znovu mnohokrát na přetřes v 18. a 19. století, kdy bylo učiněno několik pokusů o stavbu a několik dílčích projektů bylo i realizováno.  Kdyby se kanál tenkrát vybudoval, tak jsme asi nic nemuseli řešit. V době průmyslové revoluce se vozilo  hodně materiálu pro rostoucí těžký průmysl a silnic bylo málo a ve špatném stavu. Tenkrát ale stavbu zlikvidovala železniční společnost, pro kterou to byla nevítaná konkurence při rozvoji vlakových tratí.

K čemu by měl ovšem sloužit kanál  Dunaj – Odra – Labe dnes, v době informační společnosti,  to je skutečná záhada. Zboží, které by sneslo pomalou dopravu lodí, je stále méně a méně, všichni upřednostňují dodávky „just in time“.  Ano, mohla by to být turistická atrakce, ale při vší úctě, korintskému průplavu by se cesta přes Českou Třebovou asi přece jen nevyrovnala, a  nedovedu si představit, že někdo pojede z Pardubic do Olomouce lodí jako běžným dopravním prostředkem. To, co potřebujeme, je rychlé a kvalitní silniční a železniční spojení Čech a Moravy, nikoli vodní kanál. A rychlou informační dálnici, hodnou 21. století. Už by proto byl načase s úvahami o něm přestat, odblokovat pozemky desítek obcí a měst pro běžné využití a umožnit obcím podél kanálu normální rozvoj.

Jedním z argumentů zastánců dlouho bylo, že bychom mohli využít „ohromující množství“ evropských dotací. To už dnes padlo, nestihlo by se to. Vždyť jsme za ty dotace zatím nepostavili  ani pár rychlých vlakových tratí, o jejichž užitečnosti nikdo nepochybuje.  A tak asi jediným důvodem, proč se o kanálu nyní mluví, je snaha vlády zalíbit se prezidentu Zemanovi, o němž je známo, že je jeho vášnivým fanouškem. Je to ale důvod pro zbytečnou stavbu za stovky miliard korun? Průplavy jsou takoví dinosauři ze starých dob.  Nechme už dinosaury spát a věnujme se moderním typům dopravy.

 

Autor: Jana Plamínková | čtvrtek 4.1.2018 23:19 | karma článku: 22,38 | přečteno: 638x
  • Další články autora

Jana Plamínková

Je náš Kelt cennější než mykénský poklad?

V Athénách mají nové Muzeum Akropole. Postavili ho v samém centru města a bylo samozřejmé, že při bohaté historii města při zakládání muzea odkryjí leccos zajímavého. A taky že ano.

27.2.2020 v 21:55 | Karma: 18,54 | Přečteno: 373x | Diskuse| Politika

Jana Plamínková

Opravdu se Praha rozpadá?

Praha se rozpadá, nejezděte – takové bombastické titulky se objevují poslední dobou v pražských médiích. Do jednoho poplašného chumlu se přitom motají havárie, havarijní situace a běžné plánované opravy.

13.2.2018 v 21:35 | Karma: 10,66 | Přečteno: 485x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jana Plamínková

Komisař horší uklízečky

Za druhé kolo voleb dostávají členové volebních komisí 200 korun. Dvě stovky za 17 hodin práce obnáší necelých 12 korun za hodinu. Takto si stát váží práce svých volebních komisařů.

27.1.2018 v 11:41 | Karma: 19,75 | Přečteno: 682x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jana Plamínková

Poučení z volby Karla S.

Před pěti lety jsem chtěla za prezidenta Karla Schwarzenberga. Volila jsem ho v prvním i druhém kole, propagovala a drobně finančně podpořila. Nevědomky a docela určitě nechtěně jsem tak pomohla zvolit prezidentem Miloše Zemana.

15.12.2017 v 21:59 | Karma: 42,10 | Přečteno: 10345x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jana Plamínková

Tramvaj metro dráha, jak se to rýmuje

Před lety předstoupil tehdejší primátor Bém před pražské zastupitele s velkolepým plánem: pokračování metra A nepovede z Dejvické přímo na letiště, jak se do té doby předpokládalo, ale vezme to velkou odbočkou na jih do Motola.

29.8.2017 v 23:41 | Karma: 22,35 | Přečteno: 828x | Diskuse| Praha a střední Čechy
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1208x
Vystudovala jsem Přírodovědeckou fakultu University Karlovy, obor geologie. Pracovala jsem jako novinářka a redaktorka se specializací na přírodní vědy, životní prostředí a úspory energie. V letech 1986-87 jsem studovala v Číně čínštinu a geologii. Napsala jsem knihu Slabikář ekologického bydlení. Psala jsem i o cestování, životním stylu a o všem možném dalším. Ve volbách v roce 2006 jsem byla zvolena starostkou Městské části Praha - Slivenec, v roce 2010 i 2014 jsem svůj post obhájila. V  říjnu 2014 jsem se dostala do Zastupitelstva Hlavního města Prahy a v listopadu jsem byla zvolena radní pro infrastrukturu, technickou vybavenost a životní prostředí. V říjnu 2015 po odvolání náměstka Stropnického jsem dostala navíc na starost územní rozvoj a územní plán Hlavního města Prahy. 

 

Seznam rubrik