Auta bez filtru v Praze nechceme

Během letošní zimy jsme v Praze zaznamenali hned několik smogových epizod. Podle nového  zákona o ovzduší se totiž nyní smogové situace vyhlašují daleko rychleji.

Není to přitom tak, že by se ovzduší v Praze v poslední době zhoršovalo, trend je naštěstí zcela opačný, ale nový zákon o ovzduší, podle kterého se smogové situace  vyhlašují už po kratší době, v kombinaci s nepříznivou meteorologickou situací způsobil, že po několika letech jsme několikrát měli vyhlášenu smogovou situaci.

Praha proto přikročila k vypracování regulačního řádu, který by měl regulovat provoz automobilů v době smogu. Tento řád bude na podzim  hotový. Jenže: vyhlašovat regulaci v době smogu už je vlastně pozdě. To už škodliviny (v poslední době hlavně jemné prachové částice PM10) v ovzduší jsou a nikdo – kromě větru - je už odtamtud není schopen dostat. Jde už vlastně jen o to, aby se jejich množství v ovzduší zvyšovalo co nejpomaleji.

Daleko důležitější proto je zajistit, aby ke smogovým epizodám pokud možno vůbec nedocházelo. Jedním z největších producentů  prachu jsou přitom dieselové motory s chybějícím či vymontovaným filtrem pevných částic. Ústřední automotoklub i Asociace emisních techniků a opravářů bijí na poplach, protože podle nich je takových auta na našich silnicích až milion. Vyslovují také vážná podezření na manipulaci s měřením emisí na stanicích technické kontroly. Způsoby, jakými se na stanicích podvádí, obě organizace detailně popisují. Auta bez filtru pevných částic nejsou způsobilá k provozu. Situace je zcela jasná, jenže…

Jenže policie je až překvapivě laxní. Tvrdí, že nemá přístroje na měření funkčnosti filtrů. Ty má Asociace, která je ochotna je zapůjčit. Není zájem. Dále prý nemá finance, ze kterých by se měření hradila. Praha se proto nabídla, že by měření uhradila. Stačilo by totiž změřit několik aut, která právě vyjela po kontrole ze stanice STK, a pokud by jejich emise byly v nepořádku, ač jsou papírově bezvadné, tak auto odstavit a takovou podvádějící stanici exemplárně zavřít. Také zatím není zájem. Pevně ale doufám, že Policie ČR nakonec bude ochotnější než dosud a Praze s problémy emisí pomůže. Naplnila by tak heslo Pomáhat a chránit, kterým se tak ráda chlubí. V opačném případě bychom si mohli myslet, že za její neochotou je to, o čem si už dávno cvrlikají vrabci na střeše: že totiž mnoho policistů je s podvádějícími stanicemi technické kontroly spjato víc, než je zdrávo. 

Autor: Jana Plamínková | sobota 12.8.2017 23:35 | karma článku: 17,30 | přečteno: 537x
  • Další články autora

Jana Plamínková

Opravdu se Praha rozpadá?

13.2.2018 v 21:35 | Karma: 10,66

Jana Plamínková

Komisař horší uklízečky

27.1.2018 v 11:41 | Karma: 19,75

Jana Plamínková

Poučení z volby Karla S.

15.12.2017 v 21:59 | Karma: 42,10