Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta bez filtru v Praze nechceme

12. 08. 2017 23:35:32
Během letošní zimy jsme v Praze zaznamenali hned několik smogových epizod. Podle nového zákona o ovzduší se totiž nyní smogové situace vyhlašují daleko rychleji.

Není to přitom tak, že by se ovzduší v Praze v poslední době zhoršovalo, trend je naštěstí zcela opačný, ale nový zákon o ovzduší, podle kterého se smogové situace vyhlašují už po kratší době, v kombinaci s nepříznivou meteorologickou situací způsobil, že po několika letech jsme několikrát měli vyhlášenu smogovou situaci.

Praha proto přikročila k vypracování regulačního řádu, který by měl regulovat provoz automobilů v době smogu. Tento řád bude na podzim hotový. Jenže: vyhlašovat regulaci v době smogu už je vlastně pozdě. To už škodliviny (v poslední době hlavně jemné prachové částice PM10) v ovzduší jsou a nikdo – kromě větru - je už odtamtud není schopen dostat. Jde už vlastně jen o to, aby se jejich množství v ovzduší zvyšovalo co nejpomaleji.

Daleko důležitější proto je zajistit, aby ke smogovým epizodám pokud možno vůbec nedocházelo. Jedním z největších producentů prachu jsou přitom dieselové motory s chybějícím či vymontovaným filtrem pevných částic. Ústřední automotoklub i Asociace emisních techniků a opravářů bijí na poplach, protože podle nich je takových auta na našich silnicích až milion. Vyslovují také vážná podezření na manipulaci s měřením emisí na stanicích technické kontroly. Způsoby, jakými se na stanicích podvádí, obě organizace detailně popisují. Auta bez filtru pevných částic nejsou způsobilá k provozu. Situace je zcela jasná, jenže...

Jenže policie je až překvapivě laxní. Tvrdí, že nemá přístroje na měření funkčnosti filtrů. Ty má Asociace, která je ochotna je zapůjčit. Není zájem. Dále prý nemá finance, ze kterých by se měření hradila. Praha se proto nabídla, že by měření uhradila. Stačilo by totiž změřit několik aut, která právě vyjela po kontrole ze stanice STK, a pokud by jejich emise byly v nepořádku, ač jsou papírově bezvadné, tak auto odstavit a takovou podvádějící stanici exemplárně zavřít. Také zatím není zájem. Pevně ale doufám, že Policie ČR nakonec bude ochotnější než dosud a Praze s problémy emisí pomůže. Naplnila by tak heslo Pomáhat a chránit, kterým se tak ráda chlubí. V opačném případě bychom si mohli myslet, že za její neochotou je to, o čem si už dávno cvrlikají vrabci na střeše: že totiž mnoho policistů je s podvádějícími stanicemi technické kontroly spjato víc, než je zdrávo.

Autor: Jana Plamínková | sobota 12.8.2017 23:35 | karma článku: 11.15 | přečteno: 383x

Další články blogera

Jana Plamínková

Město v pasti

Developeři často lamentují, že jim trvá výstavba bytů, kanceláří či jiných akcí až 10 let. Novináři píší o tom, jak je to hrozné a jak se to musí změnit. My politici na pražské radnici jsme ale terčem kritiky, že stavíme pomalu.

20.7.2017 v 22:22 | Karma článku: 14.86 | Přečteno: 534 | Diskuse

Jana Plamínková

Kam s ní (s Epopejí)

Tak Epopej se nám po pobytu v Japonsku vrátila zpět do matičky Prahy. Institut plánování a rozvoje vytipoval několik míst, kde by mohla stát nová budova pro toto dílo, které má asi větší úspěch v cizině než doma.

3.7.2017 v 0:25 | Karma článku: 7.64 | Přečteno: 175 | Diskuse

Jana Plamínková

Bude v Praze nedostatek bytů?

V poslední době se objevují v různých českých novinách články o tom, jak v Praze ubývá volných bytů na prodej, jak se doprodávají i staré ležáky, jak nová výstavba nepokračuje a že během pár let si lidé nebudou mít co koupit.

7.9.2016 v 23:18 | Karma článku: 13.26 | Přečteno: 575 | Diskuse

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Jan Dvořák

Duševně chorý prezident se už i sebepoškozuje

Někteří politici už delší čas svými projevy – jak verbálními, kdy v rozmezí hodin protichůdně hodnotí jeden a tentýž jev či událost, tak i svými „nestandardními“ skutky čím dál víc naplňují příznaky psychiatrické diagnózy.

23.8.2017 v 11:06 | Karma článku: 11.89 | Přečteno: 445 | Diskuse

Jan Bartoň

Praha 1 chce „Zlaté vejce“

Na konci Revoluční ulice u vltavského břehu by měla vyrůst „atraktivní“ budova – galerie. Mohla by tam být i Muchova Slovanská epopej.

16.8.2017 v 14:21 | Karma článku: 20.65 | Přečteno: 472 | Diskuse

Pavel Ďuran

15 let po povodni

Česká televize v rámci Studia 6 odvysílala dnes dopoledne, t. j. 14. 8. 2017, vzpomínku na pětisetletou povodeň, která postihla Prahu v létě 2002.

14.8.2017 v 11:15 | Karma článku: 10.01 | Přečteno: 169 | Diskuse

Ivan Rössler

Jeli jste někdy třicítkou? Jaké to je?

Vážená paní primátorko Mgr. Adriana Krnáčová, MBA, dovolte mi, abych Vám osobně pogratuloval k nové metodě, jak získat od lidí nedobrovolný příspěvek do Vaší magistrátní pokladny.

9.8.2017 v 11:06 | Karma článku: 37.66 | Přečteno: 2224 | Diskuse
Počet článků 26 Celková karma 11.22 Průměrná čtenost 945

Vystudovala jsem Přírodovědeckou fakultu University Karlovy, obor geologie. Pracovala jsem jako novinářka a redaktorka se specializací na přírodní vědy, životní prostředí a úspory energie. V letech 1986-87 jsem studovala v Číně čínštinu a geologii. Napsala jsem knihu Slabikář ekologického bydlení. Psala jsem i o cestování, životním stylu a o všem možném dalším. Ve volbách v roce 2006 jsem byla zvolena starostkou Městské části Praha - Slivenec, v roce 2010 i 2014 jsem svůj post obhájila. V  říjnu 2014 jsem se dostala do Zastupitelstva Hlavního města Prahy a v listopadu jsem byla zvolena radní pro infrastrukturu, technickou vybavenost a životní prostředí. V říjnu 2015 po odvolání náměstka Stropnického jsem dostala navíc na starost územní rozvoj a územní plán Hlavního města Prahy. 

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.